vrijdag 12 november 2010

Natuur deel 4

Bestaansdimensie: Natuur
5.2.7 Natuur


Ik stel vast:

Ik heb geen idee hoe de aarde is samengesteld.

Leerwens:

Weten uit welke lagen de aarde bestaat en de samenstelling van elke laag.

Actieplan:

- Verschillende bronnen informeren om te weten te komen uit welke
lagen de aarde bestaat.

- De samenstelling van elke laag bestuderen en welke mogelijk
zijn hiermee exploreren.

- Naar het Stenenmuseum gaan in Neerpelt.

Leerplandoelen wo:

7.23 Weten dat de aarde is samengesteld uit een korst, continenten en oceanen, met daarrond een atmosfeer en daarbinnen een taaie vloeibare kern.

Leerresultaten:

- Ik ben naar het stenenmuseum gegaan in de zomer en daar ben ik te weten gekomen dat talkpoeder eigenlijk steen is.Dit is iets wat ik nog niet wist. Nu had ik een korte leerrijke uitleg gekregen over stenen die dag, maar nu zondag (31/10) ga ik nogmaals hier naartoe om de hele uitleg nogmaals te horen en dan neem ik nota's hiervan. Dit werd ook gegeven door een héél boeiende man die hierin gespecialiseerd is en dit echt op kindniveau kan brengen (is vroeger ook leerkracht geweest).

- Na 31/10 (bezoek aan stenenmuseum) ben ik te weten gekomen dat gips ook van een steen komt en dat het krijt dat wij gebruiken in de klassen ook uit gips gemaakt is.
Wij (Michèle en ik) hebben ook echt liggen zoeken in zand naar stenen/mineralen. Ikzelf vond dit niet zo een leuke ervaring alleen al door het zand onder mijn nagels te voelen (ben ik echt geen fan van). Maar ik kan mij wel héél goed inbeelden dat leerlingen dit enorm leuk vinden om zo op zoek te gaan in zand naar stenen.
We hebben ook goudschilfers liggen zoeken in kuipen met water en zand en andere kleine mini mineralen. Dat was echt een leuke ervaring, met een schaal in het water scheppen en dan draaien op zoek naar goud. Dit was wel niet makkelijk... En ik was zo blij dat ik goud had gevonden!! Bleek achteraf dat dit gekkengoud was. Dat lijkt dus op goud, maar is niet zuiver goud. En dit gebruiken ze voor vuur te maken. Want vuurstenen tegen elkaar op kloppen, maakt geen vonken hebben we gezien. Maar neem een vuursteen en gekkengoud en je hebt vonken. Ze gebruiken gekkengoud ook voor op zo zwavelstokjes.
We hebben ook de uitleg deze keer gekregen over de prehistorie en stenen. Aangezien dat ze vroeger geen kleurpotloden hadden, maalden ze kalksteen tot poeder en dat mengden ze dan met pigment waardoor ze een heel rijk kleurenpalet kregen. En ik dacht altijd dat dat gemaakt was door aarde/leem (die grottekeningen).
Ook ben ik te weten gekomen dat er houtsteen bestaat, dat is hout dat versteend is. De binnenkant heeft het uiterlijk van een buisjeszwam of was het nu het bot van die dino dat er uit zag als een buisjeszwam? Dat ben ik nu helemaal vergeten :s Nu in elk geval, ik vond het enorm interessant om de verschillende soorten stenen die op aarde voorkomen te zien. Alsook dat stenen verschillende hardheiden hebben, daar had ik geen idee van...
Nu voor de verschillende lagen te weten te komen van de aarde zal ik ook hier geen info vinden, maar wel de verschillende soorten mineralen leren kennen alsook mooie fossielen die we hebben gezien.
Het leuke ook aan heel het gebeuren voor de kinderen is dat hij (de eigenaar van het museum) op bepaalde ogenblikken met fossielen en mineralen in het rond gooit buiten en dan zie je groot en klein al die stenen oprapen. En dan krijg je automatisch de vraag: welke steen heb ik nu opgeraapt? Wat is hier zo speciaal aan?
Dit is echt een museum om de verschillende soorten stenen te leren kennen alsook een aantal verschillende gebruiken van stenen.
Wat ik wel geleerd heb is dat stenen bestaan uit Silicium en zuurstof. Dit was iets wat ik niet wist...

2 opmerkingen:

  1. Dag Anya

    Ik zie dat je hard gewerkt hebt aan je blog.
    Je bent op goeie weg. Echt, een enorme vooruitgang tov de herfstvakantie !
    Vraagje: ga je hier nu nog iets concreets mee doen in de school ?

    Kathleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede actie maar sluit niet aan bij je leerwens.
    Je leerwens mag je rijker maken, zo komen meer leerplandoelen aan bod.

    Gaan opzoeken hoe de aarde in lagen in opgebouwd is te arm voor inhoudelijk expert zijn. Dit is gewoon een weetjesvraag.

    Jouw belevingsverslag in het museum is beter. De lezer merkt dat je leert. Maar wat leer jij nu als leerkracht? Waar kan je gezien leerinhouden van XWO toepassen op je museum als explotocht?

    De bemerkingen van Christel sluiten hierbij aan.

    In je beschrijving ontstaan nieuwe vragen, is oK, maar zo wordt het geheel wat verward weergegeven.

    Leerplandoelen die je hebt willen bereiken zijn er nu anderen.

    Tip: structuur behouden, duidelijk aangeven in welke roos je wilt leren, koppeling theorie WO en praktijkervaring, leerplandoelen =werkpunt.
    leerwens mag op een hoger niveau komen.

    Maar je actie is prima!!

    Voor juni is deze blog nog niet in orde wat betreft het bereiken van de doelen van deze opdracht.

    BeantwoordenVerwijderen