woensdag 10 november 2010

Mijn explorerende grondhouding

5.1 Mijn explorerende grondhouding.

Ik stel vast:

Dat ik een gevoelsmens ben die hierbij alles inzet van exploreren.
Ik pas veel exploratie toe bij de dingen die mij interesseren zoals mensen, dieren, sociaal contact etc.
Materialen die mijn minder interesseren zijn echt voorwerpen en bepaalde onderwerpen (vooral technische en naar ruimte toe gedeeltelijk), hier exploreer ik dan ook niet mee of zet ik zo geen houding in.
Deze dingen exploreer ik dan ook minder uitgebreid of zelfs niet goed als ik het hierover heb met mijn leerlingen.
Ik stel ook minder leervragen over deze dingen.
Zelden gebruik ik hulpmaterialen om dingen te exploreren.

Mijn concrete leerwensen:

Ik ga mijn verschillende zintuigen actiever benutten bij materialen waar ik persoonlijk niet zo geïnteresseerd in ben (wat niks te maken heeft met gevoelens).
Ik ga leervragen zoeken bij verschillende onderwerpen die over voorwerpen gaan.
Ik ga gebruik maken van hulpmaterialen bij het onderzoeken van voorwerpen om deze grondig te exploreren.
Materialen grondig exploreren door al mijn zintuigen hierop in te zetten.

Actieplan:

Ik ga eens kijken welke materialen/onderwerpen de lln interesseren en ga hier mijn zintuigen voor gebruiken om deze te exploreren. Dit opzoeken ga ik doen door aan de lln van mijn klas te vragen waarover ze graag leren/wat hun interesses zijn etc.
Ik ga over deze dingen ook leervragen zoeken en hierop antwoorden zoeken adhv exploreren met mijn zintuigen, opzoekwerk in boeken/internet etc.
Ik ga ook het criteriablad van exploreren hierbij nemen, zodat ik echt een explorerende grondhouding inzet tijdens het onderzoeken van deze materialen/voorwerpen.

Mijn leerresultaat:

- Tijdens onze bosexploratie met school had ik mij voorgenomen om een explorerende grondhouding in te zetten.
Ik merk nu nadien dat de dingen waar ik effectief dit ingezet heb, ik ook nog tot in de details kan vertellen en beleef ik het terug innerlijk alsof ik terug in het verleden ben gegaan.Ik heb er ook werkelijk van genoten van bijvoorbeeld mijn zintuigen te gebruiken bij het realiseren van een vogelnestje (hoe ziet zo een nestje er uit, hoe is dat opgebouwd, welk materiaal heeft dat ...), de verschillende soorten spinnenwebben bekijken adhv bloem erop te blazen etc Dat zijn dingen die ik eerder nooit zou gedaan hebben. Maar wat wel een fijne beleving was en verrassend soms ook wat ik te weten kwam. Bij het nestje merkte ik dat er veel mos gebruikt was wat achteraf gezien wel te begrijpen is; voor comfort/zachtheid. En bij het spinnenweb dacht ik altijd dat het zo een spinnenwiel-vorm was met "spaken" erin, maar er bestaan ook echt zo bijna "flatgebouw"-spinnenwebben met verschillende lagen en zonder spinnenwiel-vorm.
Ik heb hier ook geleerd dat je die dingen kan ontdekken door gebruik te maken van gewoon keukenmateriaal (bloem). Het moet dus niet altijd adhv speciale apparatuur zijn dan je dingen kan exploreren met je zintuigen.
Zelf hebben we ook geexploreerd met zo een meettoestel van licht (lichtmeter?)en tot mijn verbazing was het licht in de schaduw van het bos gelijk aan 1 lux = 1 theelichtje terwijl dit zoveel meer leek, een straaltje zon door de bomen was dan gelijk aan 47 lux en dan volledig in de zon was het tienvoud gewoon!! Dat was enorm leuk om te ontdekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten